Znak towarowy „iPhone” już nie tylko dla Apple

Firma Apple nie jest już jedyną, która może korzystać ze swojego znaku towarowego jakim jest iPhone. Marka znana z czasami wręcz przesadnego dbania o własne logo, znaki towarowe i patenty nie jest już jedynym właścicielem znaku iPhone. Tak orzekł chiński sąd.

Firma ma dość trudny okres przed sobą. Spada sprzedaż, a wraz z nią przychody firmy co nie podoba się inwestorom. Teraz na chińskim rynku firma przegrała proces o własny znak towarowy. Na rynku, który jest bardzo ważnym dla firmy…

W Chinach, największym rynku urządzeń mobilnych na świecie, Apple sprzedał ponad 49 milionów smartfonów, co skutkowało blisko 12% udziałem w tamtejszym rynku. Jednak chiński rynek nie jest łaskawy dla marki. Tamtejszy sąd w Pekinie uznał, że znak towarowy iPhone nie należy tylko do Apple. Według sądu „iPhone” to marka chińskiego producenta skórzanych etui i portfeli – firmy Xintong Tiandi. Jak do tego doszło?

Firma Apple zarejestrowała swój znak towarowy w 2002 roku, Xintong Tiandi zarejestrowała swój znak „IPHONE” w 2007 – jako znak towarowy dla swoich skórzanych produktów. Między innymi dla skórzanych futerałów na telefony. Co istotne, to fakt, że marka Apple nie sprzedawała swoich telefonów w Chinach do 2009 roku. Apple złożył pozew przeciw wykorzystywaniu jego znaku firmowego, jednak pekiński sąd uznał, że chińska firma zarejestrowała swój znak znacznie wcześniej niż iPhone był znany na rynku. Tym samym prawa do znaku nie należą wyłącznie do Apple, a producent wyrobów skórzanych jest jego prawowitym użytkownikiem. Co ważne chińska firma może „logiem” iPhone oznaczyć tylko swoje wyroby skórzane, więc samego telefonu „IPHONE” od niej nie zobaczymy.

Ten dość zaskakujący finał to kolejna mała porażka marki w ostatnim czasie. Pierwszy od 13 lat spadek przychodów, słabsza sprzedaż produktów z logiem nadgryzionego jabłka. Chiński rynek, choć dla samego Apple bardzo ważny, nie jest dla firmy najłaskawszy, a konkretnie dla jej patentów i znaków towarowych. 4 lata temu, firma zdecydowała się odkupić za 60 milionów dolarów znak towarowy iPad od chińskiej firmy Shenzhen Proview Technology.