Zmiana strategii w Deutsche Bank

Bank zamyka oddziały i będzie walczył o klienta firmowego.

Deutsche Bank nie ma za sobą dobrego roku – gigantyczna strata, pierwsza od 2008 roku, zwolnienia grupowe dotyczące kilkudziesięciu tysięcy osób. To na świecie w ujęciu globalnym. W Polsce bank wydaje się nie mieć takich problemów jak jego firma-matka. Jednak bank planuje zmienić obecną strategię działania.

Zmiany w Deutsche Bank dotyczą zmiany nastawienia banku na produkty bardziej dla niego dochodowe. Wprowadzony podatek bankowy ma największy wpływ na kredyty niskomarżowe, czyli te na których banki zarabiają najmniej. Dlatego kredyty hipoteczne drożeją, bo choć są obarczone niskim poziomem ryzyka dla banku to jednak przez niskie marże w połączeniu z niskimi stopami procentowymi mało dochodowe.

Już pisaliśmy jakiś czas temu, że w tym roku jest bardzo możliwe, że banki nastawią się na produkty droższe dla klienta, ale również bardziej zyskowne dla banków, czyli kredyty niezabezpieczone. W Polsce Deutsche Bank kojarzony jest kredytami hipotecznymi, głównie mieszkaniowymi, oraz bankowością prywatną. Teraz bank postanowił skupić się na detalicznych kredytach gotówkowych oraz kredytach dla firm. Oczywiście bank posiadał takie produkty wcześniej, ale teraz spodziewa się zwiększenia przychodów z tych produktów. Dla klientów może się okazać to dobrą informacją ponieważ bank w tych segmentach posiada dobre produkty, ale dotychczas był bankiem stawiającym dość wysokie wymogi. Teraz można mieć nadzieję, że to się zmieni.

Skupienie się na produktach bardziej dochodowych nie oznacza, że bank zupełnie wycofa się z finansowania zakupu mieszkań czy domów. Jednak już po warunkach obecnej oferty widać, że bank, przynajmniej na ten moment, nie będzie walczył na promocje z innymi bankami. Zmiana będzie dotyczyła nastawienia na produkty gotówkowe detaliczne i produkty kredytowe dla firm. Czy zmiana strategii odniesie pożądany skutek dla banku – trzeba będzie poczekać. Jednak bank już kilka lat próbował walczyć w segmencie consumer finance (indywidualne kredyty gotówkowe) pod marką DB Kredyt i pomimo dobrej oferty (jak na ówczesne warunki) postanowił markę zamknąć.

Pozostając przy temacie placówek dawnego DB Kredyt, bank planuje zamknąć 25 mniejszych oddziałów w całej Polsce i przenieść ich funkcje do pobliskich większych oddziałów. Zamykane będą właśnie dawne placówki DB Kredyt, później obrandowane logiem Deutsche Bank. Placówki te są zazwyczaj w bliskiej lokalizacji do innych, większych oddziałów banku. W Polsce bank nie planuje zwolnień grupowych, jak podaje biuro prasowe banku w rozmowie z portalem bankier.pl.