Własna firma – dlaczego tego nie robić.

Bycie własnym szefem, samodzielne rozporządzanie czasem pracy, większe zarobki niż na „etacie” – to główne przyczyny dlaczego chcemy pracować na własny rachunek. Prowadzenie własnego biznesu może kusić, ale ma też swoje niezaprzeczalne wady, o których mówi się rzadko albo wcale. Zakładanie własnej firmy – fakty i mity.

Prowadzenie własnej firmy ma jakieś niemalże mityczne właściwości i przywileje według dużego odsetka społeczeństwa. Faktycznie jest kilka za, ale pod pewnymi warunkami, które nie są już tak łatwe do spełnienia jak by się wydawało. Skupmy się jednak dlaczego nie zakładać własnej firmy.

  1. Składki ZUS

Niby trywialna sprawa. Na etacie zabierają nam znacznie więcej. Fakt. Ale każdy kij ma dwa końce, zabierają więcej i prawdopodobnie dostaniemy więcej później – na emeryturze. Jednak przy prowadzeniu Indywidualnej Działalności Gospodarczej (IDG) często koszt 1100 złotych to dużo. Jest jedna różnica między działalnością a etatem. Nawet w słabym miesiącu na etacie dostaniesz wynagrodzenie i opłacą Ci ZUS. Przy działalności nawet w fatalnym miesiącu ZUS musisz zapłacić niezależnie od tego czy coś zarobiłeś czy też nie. Jeżeli zatrudniasz pracowników im też musisz zapłacić pensję i ZUS niezależnie od wyników firmy.

2. Urlop

Przy prowadzeniu działalności, czegoś takiego jak urlop praktycznie nie ma. Na urlop musisz oszczędzić wystarczająco dużo by zapłacić ZUS, wszelkie koszty miesięczne dla działalności. Prowadząc firmę trudno odciąć się zupełnie.

3. Choroba

Chorowanie dla przedsiębiorców jest nieopłacalne. A dla tych na preferencyjnym ZUS-ie powodujące starty w portfelu. Przy chorobie wypłacany zasiłek w takim przypadku nie pokrywa wysokości wymaganej składki zdrowotnej. Biorąc pod uwagę, że zawsze są jeszcze jakieś miesięczne koszty stałe (telefon, wynajem lokalu, opłaty za lokal, koszt prowadzenia księgowości etc.) wypłacany zasiłek nie pokryje tych kosztów więc trzeba je płacić z własnych oszczędności.

4. Koszty miesięczne utrzymania

Praktycznie zawsze są jakieś koszty firmowe, które są stałe i niezależnie od tego czy przedsiębiorca zarobił czy nie – musi je ponosić. Np. koszty najmu lokalu, opłaty licznikowe itd. Nie ważne czy w danym miesiącu uzyskałeś dochód, byłeś na zwolnieniu chorobowym czy też na urlopie koszty te musisz ponieść.

5. Czas pracy

Prowadząc firmę, niezależnie od jej rodzaju czy formy, praktycznie zawsze musisz pracować więcej niż na etacie. Zazwyczaj pracujesz kilka lub kilkanaście godzin więcej niż na etacie ponieważ jesteś jak człowiek-orkiestra, który jest odpowiedzialny za wszystko.

To według nas 5 głównych czynników dlaczego nie warto zakładać własnej firmy. Do nich mogą dojść kolejne, jak choćby opóźnienia w płatnościach od kontrahentów. Prowadzenie działalności może być jednak niezwykle interesujące i powyższe minusy wtedy nie mają tak dużego znaczenia dla przedsiębiorcy.