Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował raport sprzedaży aut osobowych we wrześniu 2016. W dużym skrócie – sprzedaż była blisko o 20 procent lepsza niż rok wcześniej. Znacznie lepsza niż w urlopowym jeszcze sierpniu. Jakie auta wybierały firmy, a jakie klienci indywidualni?

Firmy,  w szczególności firmy leasingowe oraz te z rynku CFM, napędzają sprzedaż nowych aut w Polsce. Tak zwane rejestracje na REGON, czyli na firmy, to ponad 2/3 rynku. Procentowy udział rynku dla klientów indywidualnych się zmniejsza. To firmy napędzają sprzedaż nowych samochodów osobowych, czego dowodzą dane PZMP. Co więcej, auta klasy premium kupują przede wszystkim firmy.

Wśród producentów dla firm liderzy ci sami co przed miesiącem

TOP 3 na regon
Pierwsza trójka producentów wybieranych przez firmy w Polsce

Pierwsza piątka pozostaje praktycznie bez zmian w porównaniu do sierpnia.

  • Skoda
  • Volkswagen
  • Toyota
  • Ford
  • Opel

Jak się zastanowić, wszystkie mają w ofercie modele w klasie tzw. kompaktów tak lubianych przez firmy. A to kompakty są najczęściej wybieranymi autami przez firmy.

TOP 3 Firmy
Najczęściej wybierane przez firmy modele we wrześniu 2016

Wyjątek w pierwszej piątce stanowi Crossover Nissana – model Qashqai, który zajął 5. miejsce wśród najczęściej wybieranych modeli aut przez firmy, za Octavią, Fabią, Golfem i Astrą. W sierpniu tego roku Skoda sprzedała 2 razy więcej Octavii niż w roku ubiegłym. Wspomniany wcześniej Qashqai odnotował 150% wzrost sprzedaży względem sierpnia, ale co ciekawe sprzedawał się gorzej niż rok wcześniej (spadek o 3,7%)

Segment premium zarezerwowany dla firm?

Klienci indywidualni, czy też prywatni, praktycznie nie kupują aut klasy premium. Firmy kupują nawet 90% całej sprzedaży tych aut. Praktycznie każda marka premium ma atrakcyjny program finansowania dla firm i przedsiębiorstw. Duża część z tych aut jest użytkowana w formie leasingu. Przykładowo, osoby prywatne w sierpniu zakupiły niecałe 160 sztuk nowych Mercedesów – firmy w tym czasie ponad 1070 sztuk. Co ciekawe wg. raportu PZPM Mercedes w całym bieżącym roku sprzedał nieco ponad 1200 sztuk swoich aut klientom indywidualnym. BMW ze sprzedażą aut klientom indywidualnym nie mieści się nawet w czołowej 20-ce, podczas gdy wyniki sprzedaży dla firm plasują markę na wysokim 8. miejscu.

Klasa premium

W pierwszej dwudziestce najczęściej wybieranych aut przez firmy mamy czterech przedstawicieli klasy premium. Najwięcej aut osobowych dla firm sprzedał Mercedes wyprzedzając BMW, Audi i Volvo. Mercedes w sierpniu tego roku sprzedał 60% więcej swoich aut niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. Audi o 42%, a BMW o 17%. Volvo natomiast może pochwalić się wzrostem o blisko 150% względem lipca. Dużą zasługą jest zapewne sprzedaż modelu XC60 – jedynego modelu klasy premium w TOP 20 modeli zakupionych na REGON w sierpniu.

Volvo XC60
Volvo XC60 – najczęściej wybierany model premium przez firmy Źródło: volvocars.com

Atrakcyjność tego modelu nie słabnie na całym świecie. Sprzedaż samego modelu XC60 stanowi prawie połowę całej sprzedaży marki we wrześniu – 307 sztuk w stosunku do 645 sztuk ogólnie.

Klienci indywidualni stawiają na Opla, choć nie tak często jak w sierpniu

TOP 3

W pierwszej trójce Skoda zajęła drugie miejsce, między Oplem i Toyotą, spychając tym samym VW z podium. Skoda sprzedała o 44% więcej aut niż w sierpniu, natomiast lider – Opel – o 45% aut więcej niż we wrześniu przed rokiem.

TOP 5 indywidualni

Astra niezmiennie pozostaje liderem rynku. O ile mniejszy jest rynek zakupów prywatnych pokazuje fakt, że Astra sprzedała się jedynie trochę ponad dwa razy lepiej niż wspomniane wcześniej  Volvo XC60, a Opel jako marka odnotował wynik tylko trochę lepszy niż Mercedes na rynku dla firm. Na drugie miejsce wskoczył Nissan Qashqai przed Fabię, Corsę i Dacie Duster.