Super Bowl 50 – Najważniejsze wydarzenie sportowe w USA

Stany Zjednoczone znane są uwielbienia sportów, które w Europie są egzotyczne. Już dziś – 7 lutego (w Polsce w nocy z niedzieli na poniedziałek) odbędzie się 50 Super Bowl – najważniejsze wydarzenie sportowe w USA. Ponad 1/3 mieszkańców będzie oglądać to wydarzenie, a reklamodawcy zapłacą krocie.

Super Bowl to dla Amerykanów nie tylko święto sportu, ale ogromne wydarzenie medialne. Co roku na początku lutego ma miejsce finał ligi NFL, czyli futbolu amerykańskiego, który gromadzi przed telewizorami ponad 110 mln Amerykanów – 1/3 ludności całego kraju. W tym roku w finale zagrają Carolina Panthers i Denver Broncos.

Sam finał to nie tylko sport to wydarzenie z największymi gwiazdami. W przerwie meczu co roku grają koncerty najwięksi – w tym roku wystąpią Coldplay, Beyonce i Bruno Mars. W tym roku jest to 50. finał Super Bowl więc można się spodziewać dodatkowej fety z okazji okrągłego jubileuszu.

Charakterystyczne dla każdej zawodowej ligi w USA są gigantyczne kontrakty telewizyjne. Wpływy za transmisje telewizyjne do każdej z lig – NFL, NBA, MLB czy NHL są najwyższe na świecie. Żadna europejska liga piłkarska nie może pochwalić się takimi wynikami. Nie inaczej jest z Super Bowl, które nie jest zwykłym wydarzeniem sportowym. To również najlepiej sprzedane wydarzenie w mediach. Specjalnie na okazję finału NFL marki tworzą jedyne w swoim rodzaju reklamy. Jest to najprawdopodobniej jedyny raz w roku kiedy przerwy reklamowe ogląda się równie przyjemnie co sam mecz. W tym roku finał transmituje stacja CBS, która żąda rekordowych 5 mln dolarów za 30-sto sekundowy spot reklamowy!!!, jak podaje magazyn Fortune. Jednak tak wysoka cena nie odstrasza reklamodawców. Za ponad 110 milionową widownię są w stanie tyle zapłacić. W sieci natomiast pojawiają się trailery tych reklam, na które widownia czeka z nie mniejszym zaciekawieniem niż na sam mecz. W reklamach emitowanych bardzo chętnie występują największe gwiazdy kina i estrady. W tym roku również takie reklamy na Super Bowl zobaczymy.

Finał Super Bowl jest już chyba można tak powiedzieć marką samą w sobie. Wydarzenie przyciąga amerykańskich widzów jak magnes, co resztę świata może o tyle dziwić, że po pierwsze – (prawie) nikt nie zna dokładnych przepisów gry, po drugie gigantyczne pieniądze na reklamę wykładają firmy, które (prawie) nie są znane poza USA.

Poniżej kilka reklam, które będzie można zobaczyć na tegorocznym Super Bowl:

1. Snickers (Willem Dafoe)

2. Hyundai (Kevin Hart)

3. Zbiór 10 pełnych reklam znaleziony na YouTube