sprzedaż aut premium w Europie

Sprzedaż aut premium w Europie w przypadku kilku marek zdecydowanie wyprzedza i tak bardzo dobre wyniki ogólnie. Sprzedaż aut w Unii Europejskiej w styczniu 2017 wzrosła o ponad 10% w stosunku do ubiegłego roku. Jednak niektóre marki premium przyspieszyły sprzedaż zdecydowanie bardziej.

Rynek samochód klasy premium w Europie należy do trzech niemieckich gigantów. Liderem sprzedaży wśród marek premium w Europie jest Mercedes, który w styczniu wyprzedził Audi i BMW. Tuż za podium znajduje się Volvo, które odnotowuje coraz to lepsze wyniki po debiucie XC90 i kolejnych modeli. Co ciekawe każda z tych firm odnotowała rekordowy dla siebie pierwszy miesiąc roku.

Opublikowany raport przez Europejski Związek Producentów Samochodów (ACEA) potwierdza, że rynek aut premium rośnie przynajmniej tak szybko jak sprzedaż aut w Unii w ogóle. Dynamikę sprzedaży powyżej średniej europejskiej wykazują trzy marki:

  • odnoszący w ostatnim czasie spektakularne sukcesy Mercedes
  • brytyjski Jaguar, który wprowadziwszy SUV-a zyskuje najwięcej
  • włoska Alfa Romeo, która z nowymi modelami najprawdopodobniej będzie największym zwycięzcą rynku w tym roku

Prawie identycznie jak cały rynek nowych aut radzą sobie dwie firmy:

  • BMW
  • Volvo

Audi choć wprawdzie dynamikę wzrostu odnotowało relatywnie słabą w porównaniu do rynku i głównych konkurentów. Z drugiej strony jest drugą, po Mercedesie a przed BMW, najliczniej sprzedawaną marką w styczniu.

Nie wszystkie marki premium sprzedają się równie dobrze. Dwie marki w zestawieniu odnotowały spadek sprzedaży w porównaniu do ubiegłego roku:

  • Lexus – tutaj spadek sprzedaży wynosi zaledwie 1%, co przy ogólnej sprzedaży ponad 3500 szt, jest wynikiem praktycznie identycznym jak w 2016.
  • Land Rover – ta firma straciła najwięcej, bo ponad 16% sprzedaży z ubiegłego roku. Być może wprowadzony do sprzedaży nowy model – Range Rover Velar, który ma konkurować z Porsche Macan poprawi wynik w dalszej części roku.

W poniższym zestawieniu zabrakło marki Infiniti, której w samym raporcie nie jest wyszczególniona osobno, ale według informacji prasowych marki sprzedaż w Europie Zachodniej wzrosła o 40%. Co więcej, marki uznawane za luksusowe jak Bentley, Bugatti czy Maserati również wyprzedziły rynek. Raport wskazuje wzrost dynamiki sprzedaży o ponad 60%, ale bez wyszczególnionych marek.

W styczniu polski rynek samochodów premium wygląda prawie, że identycznie z tą tylko uwagą, że najlepiej sprzedającą się marką premium jest Audi przed Mercedesem i Audi. Pod względem dynamiki prym wiedzie jednak Mercedes, który w styczniu 2017 sprzedał o połowę więcej aut niż w 2016.