Segment aut premium w Polsce rośnie szybciej niż rynek

Choć w 2015 cały rynek motoryzacyjny odnotował wzrost sprzedaży to segment aut premium ma się wyjątkowo dobrze. Tak można byłoby podsumować wyniki sprzedażowe samochodów z wyższej półki. Marki premium jak Volvo, Mercedes i BMW sprzedały minimum o 16% więcej swoich aut niż w roku ubiegłym.

Taka zależność dotyczy praktycznie wszystkich produktów luksusowych. Nie tylko samochodów. Produkty z wyższej półki znajdują coraz więcej nabywców i rosną szybciej niż rynek.

Jak podaje raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) cały rynek nowych samochodów wzrósł o nieco ponad 8% (8,3%), jednak rynek marek premium odnotował w tym czasie wzrost o blisko 20% (19,8%). Rekordzistą wzrostu jest marka Lexus, która w ciągu ostatniego roku podniosła swoją sprzedaż o 46%.

Co ciekawe, według raportu PZPM w 2015 wzrost sprzedaży dla klientów instytucjonalnych wyniósł ponad 15% w stosunku do roku 2014, podczas gdy klienci indywidualni nabyli o ponad 2% mniej aut w 2015 niż w roku poprzednim.

Pomimo wspomnianego ogromnego procentowego wzrostu sprzedaży marki Lexus – pozostaje ona na 5 miejscu w Polsce dużo tracąc do największych – BMW, Mercedesa, Audi i Volvo. Lexus sprzedał w poprzednim roku nieco ponad 2,5 tys samochodów podczas gdy Volvo (4 miejsce pod względem ilości sprzedanych nowych samochodów klasy premium) w tym czasie odnotowało wynik bliski 7 tys szt (6,82 tys). W raporcie PZPM można znaleźć dwie marki, które odnotowały spadek sprzedaży w 2015 względem 2014 – to Alfa Romeo i Infiniti. Jednak trzeba mieć na uwadze, że obie firmy razem sprzedały nieco ponad 1 tys swoich samochodów w roku 2015 więc ich wpływ na wielkość rynku jest raczej marginalny.

Duże znaczenie w sprzedaży nowych samochodów, zwłaszcza tych z klasy premium, ma dostępność finansowania zewnętrznego. Praktycznie wszystkie marki mają rozbudowaną ofertę produktów finansowania swoich pojazdów dla klientów. Wyjątkiem wśród liderów jest marka Volvo, która dopiero na koniec ubiegłego roku podpisała umowę z Grupą mBanku, która zapewnia gamę produktów finansowych dla klientów.

Topowa 4 marek premium pod względem sprzedaży nowych samochodów to:

  • BMW – 9,55 tys szt (wzrost o 24% r/r)
  • Mercedes – 8,81 tys szt (wzrost o 27% r/r)
  • Audi – 8,01 tys szt (wzrost o 14% r/r)
  • Volvo – 6,82 tys szt (wzrost o 17% r/r)

Które model wymienionych wyżej marek sprzedawały się najlepiej:

  • BMW – 1. X5 – 1,3 tys szt, 2. seria 5 – 1,24 tys szt, 3. seria 3 – 1,2 tys szt.
  • Mercedes -1. klasa C – 1,37 tys szt, 2. GLA – 1,15 tys szt, 3. CLA – 0,96 tys szt.
  • Audi – 1. Q5 – 1,8 tys szt, 2. A3 – 1,28 tys szt, 3. A6 -1,23 tys szt.
  • Volvo – 1. XC60 – 2,86 tys szt, 2. V40 – 1,63 tys szt., 3. XC90 – 0,7 tys szt.

Na uwagę zasługuje bardzo dobry wynik Volvo. Model XC90 pomimo, że samochód trafił do sprzedaży w połowie ubiegłego roku sprzedał się bardzo dobrze. XC60 natomiast sprzedaje się znacznie lepiej niż pozostali konkurenci.