Rynek e-commerce w Polsce. Co najczęściej kupują Polacy w sieci?

Rynek handlu internetowego w ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrósł niemal dziesięciokrotnie i jest obecnie wart ok. 27 miliardów złotych.

Istnieje opinia, że w Internecie można kupić i sprzedać wszystko. Jest w tym sporo prawdy, ale jedne produkty sprzedać łatwiej niż inne. Sam rynek handlu internetowego w Polsce w 2015 był warty ponad 27 miliardów złotych. Co najczęściej kupują Polacy w sieci?

Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija wraz nowoczesnymi technologiami. Według różnych szacunków ilość sklepów internetowych w Polsce wynosi obecnie ok. 20 tys jednostek. Magazyn Forbes szacuje rynek na 15 – 20 tys sklepów, natomiast Fundacja Polak 2.0 – na ponad 21 tys. W ciągu ostatnich 10 lat rynek rozrósł się prawie 10-krotnie. Można powiedzieć – zaczyna robić się tłoczno. Każdy chce choć odrobinę z rynku wartego 27 miliardów złotych dla siebie.

Jak pokazują wyniki badań Gemius Polska ponad połowa internautów dokonała lub dokonuje regularnie zakupów online. Zdecydowanie największą grupą kupujących są osoby w wieku 25 – 49, która stanowi 62% wszystkich kupujących.

Najpopularniejszym i najbardziej rozpoznawanym miejscem do zakupów w sieci jest platforma allegro.pl, która wskazywana jest przez 76% respondentów. Największy konkurent serwisu aukcyjnego – eBay został wskazany przez 12% osób.

Główne powody dla których kupujący wybierają zakupy w Internecie to dostęp do sklepu 24 godziny na dobę oraz niższe ceny. To właśnie cena produktu czy usługi jest głównym czynnikiem, który wpływa na wybór danej oferty. Jednak z drugiej strony wyniki mówią, że aż 20% kupujących jest niezadowolona z zakupu – z powodu niezgodności towaru z opisem. To może być powodem dlaczego klienci sklepów online bardzo cenią sobie jasną i czytelną informację na temat ewentualnych reklamacji i zwrotów. Według badania Gemius Polska był to jeden najważniejszych czynników wyboru danego sklepu i sprzedającego – zaraz po cenie i możliwości zapłacenia za zakupy przy odbiorze. Nawet prezentacja produktów na danej stronie czy dostęp do danych teleadresowych sklepu nie są tak istotne dla kupujących.

Co kupują Polacy w sieci?

Tutaj chyba zaskoczenia nie ma. Najczęstszymi artykułami są:

  • odzież
  • książki, płyty, filmy
  • RTV/AGD
  • obuwie
  • komputery
  • telefony

W tych branżach jest „najciaśniej” na rynku.

Ciekawą informacją z badań Gemius Polska jest zachowanie klientów internetowych. Otóż można je podzielić na dwa rodzaje :

  • tych którzy szukają w sieci, ale kupują w sklepach tradycyjnych – tzw. ROPO (Research Online Purchase Offline)
  • oraz tych, którzy szukają w sklepach tradycyjnych, ale kupują w sieci – tzw. odwrócone ROPO.
ROPOOdwrócone ROPO
RTV / AGDRTV / AGD
samochody i części samochodoweobuwie
komputerykosmetyki
telefony / tabletyart. dziecięce
art. spożywczetelefony / tablety
mebleodzież
odzieżksiążki
obuwiesamochody i części samochodowe
farmaceutykiodzież sportowa
budowlane materiałykomputery

Co ciekawe, tak samo dużo osób wybiera sprzęt RTV/AGD online i kupuje w sklepach tradycyjnych co odwrotnie.

A za pomocą czego kupują Polacy?

Znaczna większość za pomocą „tradycyjnych” łączy – 78% laptop i 66% komputer stacjonarny. Jednak co ciekawe aż 37% ankietowanych wskazuje zakupy przez smartfony. Jednak duża część zaczyna zakupy na telefonie, a kończy za pomocą laptopa czy komputera. To pokazuje jak duże znaczenie zaczyna odgrywać ruch mobilny w sklepach.