O sile, popularności i potencjale portali społecznościowych dla biznesu nie trzeba nikomu mówić, przypominać ani specjalnie przekonywać. Polskie banki w social media również zaznaczają swoją obecność. Który bank ma najwięcej fanów na Facebooku?

Wraz ze wzrostem popularności social media oraz dostępności Internetu popularność mierzona ilością „followersów” czy „lajkujących” wydaje się być czymś naturalnym. Banki również próbują „ugrać” swoje w świecie serwisów społecznościowych.

Serwis Financial Brand opublikował zbiór artykułów, gdzie podsumował wielkość popularności banków w social media. Największy pod względem „lajków” na Facebooku jest State Bank of India. Zebrał blisko 8 i pół miliona lubiących fanpage. Poza tym prawie 1,3 miliona obserwujących na Twitterze i blisko 31 milionów odtworzeni na YouTube. Dla porównania w zestawieniu dopiero piąty jest znany na całym świecie również w Polsce Citi z wprawdzie większą ilością odsłon na YouTube, ale znacznie mniejszą ilością fanów na Facebooku czy Twitterze. A jak prezentują się polskie banki w social media? (Polskie to takie, które operują w Polsce nie muszą mieć kapitału polskiego.)

W Polsce jest Facebook i długo długo nic…

W Polsce do takiej liczby z naturalnych względów trudno się choćby zbliżyć, ale jak pokazuje poniższa tabela nie mamy się czego wstydzić. Jednak na świecie wygląda to trochę inaczej niż w Polsce ponieważ u nas obecność w mediach społeczonościowych to praktycznie tylko obecność na Facebooku. W tym przypadku liczba fanów w Inne portale jak Twitter, LinkedIn, Youtube, Instagram czy Snapchat praktycznie nie odgrywają większej roli w przypadku sektora bankowego. Oczywiście, niektóre banki próbują przedostać się ze swoimi treściami w innych serwisach niż Facebook, ale są to praktycznie odosobnione przypadki.

Z drugiej strony ciekawe jest, że niektóre banki zupełnie zrezygnowały z obecności na Facebooku, a są obecne na innych serwisach społecznościowych, np. Bank Millennium na Twitterze, albo Nest Bank – tylko na LinkedIn, co może się wydawać dziwne, że bank z przeznaczeniem dla rodzin istnieje w social media kojarzonym dla budowania kariery zawodowej i biznesu.

Banki, nawet te najbardziej niszowe, i tak wypadają znacznie lepiej niż firmy leasignowe, które z kilkoma wyjątkami (EFL, Millennium) praktycznie w social media nie istnieją, ale o szerzej napiszemy w osobnym wpisie.

Banki w social media