Peugeot kupi Opla

Dziś, w poniedziałek oficjalnie właściciel Peugeot kupi Opla. Tym samym francuski koncern PSA, który jest właścicielem europejskich marek Peugeot i Citroen, będzie drugim pod względem wielkości koncernem motoryzacyjnym w Europie. Ale to nie jedyne zakupy PSA w ostatnim czasie.

Po blisko 90 latach niemiecka marka Opel zmienia właściciela. Francuski koncern zdecydował się odkupić markę Opel od General Motors. Właściciel marek Citroen i Peugeot wyda na Opla 2,2 miliarda euro. Peugeot kupi Opla oraz bliźniaczą markę Vauxhall (obecne na rynku brytyjskim) za kwotę 1,3 miliarda euro oraz za 900 milionów, na pół z BNP Paribas europejski oddział finansowy General Motors. Tym samym GM ostatecznie wycofuje się z rynku europejskiego. Rynku, na którym nie zarobił od blisko 20 lat. Co więcej, średniorocznie tracił w tym czasie ok. miliard dolarów.

General Motors może nabyć gwarantowane 4,2% udziałów Peugeot, ale nie wcześniej niż za pieć lat od transakcji. Aut z logiem Opla powstaje około 1,2 miliona rocznie. Sprzedaż marki Opel powoduje, że General Motors straci ok. 10% wielkości produkcji, natomiast koncern PSA stanie się drugim największym producentem aut w Europie za Volkswagenem, a wyprzedzając Renault.

Szef koncernu PSA, Carlos Tavares, jest znany przede wszystkim z odważnego cięcia kosztów. Według szacunków współpraca miedzy markami koncernu ma przyczynić się do generowania większej marży oraz oszczędności ponad 1,5 miliarda euro rocznie dla całego koncernu. Opel i PSA już współpracują ze sobą od kilku lat. Wynikiem jest Crossland X, crossover, który ma być zaprezentowany podczas najbliższych genewskich targów motoryzacyjnych.

To nie jedyne zakupy koncernu PSA w ostatnim czasie

Kilka tygodni wcześniej koncern kupił hinduską markę Ambasador, która ma odgrywać podobną rolę w koncernie jak Dacia w Renault. Na olbrzymim indyjskim rynku marka Peugeot jest praktycznie w ogóle nieznana. Dlatego koncern zdecydował się odkupić tamtejszą markę i budować w jej obrębie tanie samochody.

Już po pierwszych oficjalnych komunikatach o zainteresowaniu i rozmowach z General Motors odnośnie przejęcia Opla świat obiegła informacja o chęci kupna Lotusa. Marka Lotus jest również w hinduskich rękach. Należy do marki Proton. To o tyle interesujący zakup, że firma Lotus współpracuje od lat z innym francuskim producentem – Renault. Współpraca przede wszystkim jest znana z Formuły 1.