Leasing z niską ratą. Tylko dla przedsiębiorców.

Leasing niską ratą – taką ofertę ma już prawie każdy producent samochodów. Ofertę, która jest miesięcznie o wiele tańsza niż tradycyjny leasing operacyjny. Miesięcznie ponieważ sumarycznie jest to oferta droższa niż klasyczny leasing, ale ma swoje inne niezaprzeczalne zalety. Na czym polega leasing z niską ratą?

Widzieliście reklamy Jeepa, Volvo, Audi czy Mercedesa gdzie promocyjna rata leasingowa jest stosunkowo bardzo niska? U każdego producenta produkt inaczej się nazywa, ale jego budowa jest bardzo do siebie podobna, żeby nie powiedzieć identyczna.

[vc_table vc_table_theme=”classic_purple”]Marka,Nazwa%20produktu|[b]Audi,Audi%20Perfect%20Lease|[b]BMW,BMW%20Comfort%20Lease|[b]Jaguar,Jaguar%20Premium%20Lease|[b]Land%20Rover,Land%20Rover%20Premium%20Lease|[b]Lexus,Leasing%20SmartPlan|[b]Mercedes,Lease%26Drive|[b]Opel,Leasing%20Mobilny|[b]Volkwagen,Leasing%20EasyDrive|[b]Volvo,Volvo%20Easy%20Lease[/vc_table]

Jak widać w powyższej tabeli, taka wersja leasingu, przynajmniej obecnie, dotyczy głównie marek klasy premium. O co chodzi w takim produkcie i dlaczego rata miesięczna jest dużo niższa niż przy tradycyjnym leasingu operacyjnym? Jest to swego rodzaju hybryda między leasingiem operacyjnym (tym standardowym) oraz wynajmem długoterminowym. Z tego też powodu jest skierowana tylko i wyłącznie do przedsiębiorców oraz firm. Z punktu widzenia księgowo-podatkowego oferta jest tożsama z leasingiem operacyjnym. Różnica w tej wersji leasingu polega jednak na wysokiej wartości rezydualnej (końcowej). W trakcie spłaty czynszów leasingowych (rat) spłacamy tylko kwotę utraty wartości danego samochodu. Czyli kupujemy samochód x za kwotę np. 100 tys netto dla przykładu na 3 lata, w umowie zawartą mamy wartość rynkową danego samochodu po 3 latach, np. 45% wartości początkowej. W trakcie trwania umowy spłacamy jedynie utratę wartości auta (plus marżę i ewentualne inne opłaty np. serwisowe), która jest głównej mierze uzależniona od okresu umowy oraz przebiegu kilometrów w trakcie jej trwania. Te parametry pozwalają określić ile dany samochód będzie wart w przyszłości.

Co więcej nie musimy, choć możemy, samochodu wykupywać, a jedynie oddać do dealera. To dobra i atrakcyjna oferta dla osób, które nie chcą wykupywać auta po okresie leasingu oraz chcą często zmieniać samochód na nowy, a przy tym ponosić niższe koszty miesięczne. Jednak z punktu widzenia podatkowego ten rodzaj finansowania jest mniej korzystny niż tradycyjny leasing. Gdybyśmy zdecydowali się na wykup – ta forma okaże się droższa od tradycyjnego leasingu operacyjnego.

Co istotne, przy takim rodzaju umowy, leasingobiorca akceptuje dodatkowe warunki:

  • maksymalny przebieg kilometrów (w większości przypadków średnio do 30 tys kilometrów rocznie)
  • dodatkowe usługi serwisowe
  • oraz krótszy okres (choć nie zawsze) umowy

Marki Audi (Audi Perfect Lease) oraz Jaguar i Land Rover (Premium Leasing) mają oferty (zależnie od modelu i wartości opłaty wstępnej w przypadku Audi) gdzie miesięcznie wartość raty jest obliczona jako 1% wartości netto auta.