Leasing z niską ratą. Tylko dla przedsiębiorców.

Leasing niską ratą – taką ofertę ma już prawie każdy producent samochodów. Ofertę, która jest miesięcznie o wiele tańsza niż tradycyjny leasing operacyjny. Miesięcznie ponieważ sumarycznie jest to oferta droższa niż klasyczny leasing, ale ma swoje inne niezaprzeczalne zalety. Na czym polega leasing z niską ratą?

Widzieliście reklamy Jeepa, Volvo, Audi czy Mercedesa gdzie promocyjna rata leasingowa jest stosunkowo bardzo niska? U każdego producenta produkt inaczej się nazywa, ale jego budowa jest bardzo do siebie podobna, żeby nie powiedzieć identyczna.

MarkaNazwa produktu
AudiAudi Perfect Lease
BMWBMW Comfort Lease
JaguarJaguar Premium Lease
Land RoverLand Rover Premium Lease
LexusLeasing SmartPlan
MercedesLease&Drive
OpelLeasing Mobilny
VolkwagenLeasing EasyDrive
VolvoVolvo Easy Lease

Jak widać w powyższej tabeli, taka wersja leasingu, przynajmniej obecnie, dotyczy głównie marek klasy premium. O co chodzi w takim produkcie i dlaczego rata miesięczna jest dużo niższa niż przy tradycyjnym leasingu operacyjnym? Jest to swego rodzaju hybryda między leasingiem operacyjnym (tym standardowym) oraz wynajmem długoterminowym. Z tego też powodu jest skierowana tylko i wyłącznie do przedsiębiorców oraz firm. Z punktu widzenia księgowo-podatkowego oferta jest tożsama z leasingiem operacyjnym. Różnica w tej wersji leasingu polega jednak na wysokiej wartości rezydualnej (końcowej). W trakcie spłaty czynszów leasingowych (rat) spłacamy tylko kwotę utraty wartości danego samochodu. Czyli kupujemy samochód x za kwotę np. 100 tys netto dla przykładu na 3 lata, w umowie zawartą mamy wartość rynkową danego samochodu po 3 latach, np. 45% wartości początkowej. W trakcie trwania umowy spłacamy jedynie utratę wartości auta (plus marżę i ewentualne inne opłaty np. serwisowe), która jest głównej mierze uzależniona od okresu umowy oraz przebiegu kilometrów w trakcie jej trwania. Te parametry pozwalają określić ile dany samochód będzie wart w przyszłości.

Co więcej nie musimy, choć możemy, samochodu wykupywać, a jedynie oddać do dealera. To dobra i atrakcyjna oferta dla osób, które nie chcą wykupywać auta po okresie leasingu oraz chcą często zmieniać samochód na nowy, a przy tym ponosić niższe koszty miesięczne. Jednak z punktu widzenia podatkowego ten rodzaj finansowania jest mniej korzystny niż tradycyjny leasing. Gdybyśmy zdecydowali się na wykup – ta forma okaże się droższa od tradycyjnego leasingu operacyjnego.

Co istotne, przy takim rodzaju umowy, leasingobiorca akceptuje dodatkowe warunki:

  • maksymalny przebieg kilometrów (w większości przypadków średnio do 30 tys kilometrów rocznie)
  • dodatkowe usługi serwisowe
  • oraz krótszy okres (choć nie zawsze) umowy

Marki Audi (Audi Perfect Lease) oraz Jaguar i Land Rover (Premium Leasing) mają oferty (zależnie od modelu i wartości opłaty wstępnej w przypadku Audi) gdzie miesięcznie wartość raty jest obliczona jako 1% wartości netto auta.