Leasing w procedurze uproszczonej – co może być jego przedmiotem?

Leasing cieszy się dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców z kilku powodów. Do najczęściej wymienianych należą możliwość zastosowania tarczy podatkowej i dostępność. Jeszcze nie tak dawno firm leasingowych było mało i leasingować w Polsce można było tylko samochody. Obecnie firm leasingowych  zrzeszonych w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) jest 29 co stanowi 90% rynku.

Duża liczba firm leasingowych sprawiła, że firmy te musiały wyspecjalizować się w danym rodzaju czy przedmiotach leasingu. Wyleasingować w tym momencie można praktycznie wszytko. Od drobnego sprzętu biurowego, przez oprogramowanie IT, samochody, maszyny specjalistyczne, po jachty czy samoloty.

Popularność leasingu wśród firm można tłumaczyć, poza korzyściami podatkowymi jakie daje, łatwością uzyskania. Coraz popularniejszą formą leasing w procedurze uproszczonej. Polega ona tym, że klient firm leasingowej czyli leasingobiorca wpłaca określoną procentowo wpłatę własną (czynsz inicjalny) i przedstawia dokumenty rejestrowe firmy i właścicieli czy też udziałowców. To wszystko. Bez dokumentów finansowych firmy, ani bez zaświadczeń o braku zaległości względem Urzędu Skarbowego czy ZUS.

Z procedury uproszczonej mogą skorzystać bardzo młode przedsiębiorstwa, nawet od 1. dnia ich istnienia. Co niewątpliwie jest przewagą firm leasingowych na bankami i kredytami dla firm. Co więcej z procedury uproszczonej można korzystać zarówno w przypadku leasingu operacyjnego i finansowego (o różnicach między rodzajami leasingu można przeczytać tutaj). Można też finansować zakup przedmiotów nowych lub używanych.

Jednakże, procedura uproszczona, wiąże się zazwyczaj z większymi kosztami leasingu niż w przypadku leasingu w procedurze standardowej. Firma leasingowa podejmuje większe ryzyko niewypłacalności swojego kontrahenta niż w przypadku procedury standardowej. Przykładowo Getin Leasing poszedł, o krok dalej i wprowadził procedurę uproszczoną plus, gdzie klient przedstawia dodatkowo:

  • deklaracje PIT/CIT za ubiegły rok
  • wyniki finansowe z roku bieżącego

Procedura uproszczona ma jednak swoje ograniczenia w każdej firmie leasingowej. Ograniczenia te mogą dotyczyć min. okresu prowadzenia działalności w zależności od przedmiotu leasingu. Np. leasing maszyn budowlanych czy urządzeń drogowych może uzyskać firma, która jakiś czas już działa na rynku (zazwyczaj 12-24 miesiące). Drugim kryterium ograniczenia może być wartość przedmiotu leasingu. I tak np. w Getin Leasing maszyny do obróbki metalu można nabyć max do 200 tys PLN netto, a w przypadku Simens Finance kwota to 125 tys EUR netto. Wszystko zależy od danej firmy leasingowej i jej specjalizacji w przedmiotach leasingu.

Leasing w procedurze uproszczonej najczęściej dotyczy aut do 3,5t oraz maszyn (najczęściej budowlanych). W Getin Leasing jeden samochód do 3,5 t. możemy wyleasingować do kwoty 150 tys netto PLN – niezależnie czy jest to pojazd nowy czy używany. Cały limit leasingowy (łączne zaangażowanie klienta w procedurze uproszczonej) nie może przekroczyć 500 tys netto PLN.

Jeżeli chodzi o samochody osobowe i dostawcze do 3,5t. znajdziemy finansowanie leasingowe już od 1. dnia działalności, choć zdecydowanie więcej ofert będziemy mieli po 3 miesiącu działania firmy. Minimalny staż działalności ma wpływ na warunki otrzymanego leasingu, a przede wszystkim na wysokość opłaty wstępnej. Na samochód osoby musimy mieć zazwyczaj minimum 5-10%, ale na urządzenia specjalistyczne lub maszyny wkład może wynosić nawet 20 i więcej procent wartości.