Leasing samochód osobowych – podsumowanie 2015

Związek Polskiego Leasingu opublikował kilka dni temu wyniki firm leasingowych za cały poprzedni rok. Po opublikowanych danych możemy być pewni, że leasing obok kredytu jest najczęstszym źródłem finansowania środków trwałych. Leasing samochodów osobowych w 2015 to największy segment całego rynku leasingowego.

W 2015 rynek leasingu w Polsce odnotował ponad 16% wzrost w stosunku do 2014. Wartość finansowania to blisko 50 mld złotych. Wartość aktywnego portfela to blisko 88 mld złotych. Tyle o liczbach ogólnych. Najczęściej wybieranym przedmiotem leasingu jest nadal samochód osobowy. Wartość podpisanych umów w 2015 wzrosła o blisko 37% względem roku poprzedniego, a ilość podpisanych umów o 19%.

Samochody osobowe to część większego segmentu pojazdów. Auta osobowe to jednak 50% całego segmentu i tą część właśnie postaramy się przeanalizować. Z 28 firm zrzeszonych w ZPL można wybrać kilka, które zdecydowanie zdominowały segment samochodów osobowych. TOP 10 firm z tego segmentu kontroluje blisko 85% całego segmentu. Zdecydowanym liderem jest Getin Leasing – zarówno pod względem wartości jak i ilości podpisanych umów ogólnie. Jak pokazuje poniższy wykres niektóre firmy koncentrują się praktycznie tylko na segmencie aut osobowych, a dla innych jest to poważny rynek zbytu usług.

Z powyższego TOP 10 można wybrać TOP 5. Są to firmy, które podpisały minimum 10 tys umów na samochody osobowe o wartości łącznej minimum 1 mld złotych każda i 2 mld złotych na wszystkie pojazdy ogólnie. W TOP 5 zabrakłoby VW, który ewidentnie stawia na samochody osobowe.

Pod względem ilości podpisanych umów Getin Leasing pozostawia konkurencję daleko w tyle. Drugi pod tym względem na rynku Raiffeisen Leasing podpisał ich w ciągu roku blisko 10 tys mniej. Ostania firma w zestawieniu – Millennium Leasing – ma ponad 5 razy mniejszy wynik niż Getin. Millennium jednak stawia na rynek pojazdów większych od dawna.

Pod względem wartości podpisanych umów znów liderem jest Getin Leasing. 6 firm udzieliło finansowania na ponad 1 mld złotych każda. Choć trzeba zaznaczyć, że Getin udzielił finansowania na blisko 2 mld złotych. W poniższym zestawieniu zabrakło Millennium Leasing, który z wynikiem ponad 505 mln złotych znalazł się tuż za Idea Leasing.

Średnia wartość umowy leasingowej. Tutaj zwycięzca z 10 największych firm jest tylko jeden – BMW. Przeciętna wartość 1 umowy w BMW jest blisko 3 razy większa niż w Grupie Masterlease.

Na podstawie powyższych wykresów można próbować wyciągnąć pewne wnioski. W Getin Leasing teoretycznie o finansowanie jest dość łatwo się ubiegać oraz firma chętnie udziela finansowania samochodów osobowych. Drugi wniosek może być taki, że firmy leasingowe powiązane z marką samochodów mają bardzo konkurencyjną ofertę względem rynku. VW Leasing jest praktycznie w TOP 3 w każdym zestawieniu, a i luksusowe BMW jest bardzo wysoko w zestawieniu. VW leasinguje kilka marek z grupy Volkswagena, ale zdaje się też mieć bardzo dobrą ofertę.

Liderzy zgarnęli praktycznie całą pulę. Tak w skrócie można podsumować poniższe 2 wykresy. TOP 5 to ponad połowa rynku, a TOP 10 to zdecydowanie ponad 80%, jeżeli do tego dodalibyśmy 11 z listy Millennium to wartość segmentu, który pozostanie dla innych firm jest stosunkowo bardzo mała.

Jeżeli dodalibyśmy do TOP 10 jeszcze BMW, które pojawiało się w powyższych zestawieniach to okazałoby się, że 11 z 28 firm sfinansowało ponad 131 tys samochodów z 153 tys na całym rynku. Podobnie jak pod względem wartości i tutaj TOP 10 zabiera ponad 80% rynku.