Leasing na samochód używany

Samochód w firmie jest w wielu przypadkach narzędziem niezbędnym do wykonywania danej działalności. Jest jednocześnie kosztem, który może nadwyrężyć płynność finansową firmy. Firma może szukać oszczędności w zakupie używanego auta, ale i takie rozwiązanie często okazuje się zbyt kosztowne. Dlatego też przedsiębiorstwo może skorzystać z zewnętrznych form finansowania takiego zakupu.

Do najczęściej wybieranych form finansowania zewnętrznego należą zdecydowanie kredyt i leasing.

Obie formy finansowania zewnętrznego mają swoje wady i zalety. Leasing z racji możliwości zastosowania tzw. tarczy podatkowej w ogólnym rozrachunku kosztów jest trochę tańszym rozwiązaniem (pisaliśmy o tym tutaj). Dodatkowo ważnym czynnikiem dla którego leasing jest tak popularną formą finansowania aut (choć nie tylko aut) firmowych jest jego dostępność. Wykorzystywanie leasingu w procedurze uproszczonej jest bardzo popularne wśród firm.

Leasing stosunkowo łatwo otrzymać ze względu na fakt, że to firma leasingowa pozostaje właścicielem samochodu, a przedsiębiorca czy firma jest tylko korzystającym. Kolejnym argumentem „za” jest fakt, że firma w wielu przypadkach może uzyskać leasing od pierwszego dnia działalności czyli bez dokumentów finansowych.

Właśnie ze względu na łatwość otrzymania leasingu oraz minimalne wymagania leasingodawcy przedsiębiorcy najczęściej wybierają leasing. Leasingować można również samochody używane co sprawia, że miesięczne koszty leasingu powinny być mniejsze bo liczone od mniejszej wartości początkowej auta. W obecnych czasach gdy sam przejazd przez bramę salonu potrafi kosztować kupującego 10-20% wartości samochodu takie rozwiązanie może być kuszące. Leasing na samochód używany jest ciekawym rozwiązaniem dla wielu przedsiębiorców, ale…

Nie każdy używany samochód będziemy w stanie leasingować. Firmy leasingowe mają swoje wewnętrzne przepisy i procedury i niechętnie wypożyczą nam samochód relatywnie stary. Trzeba mieć świadomość, że tylko niektóre firmy decydują się na leasing samochodu, który w momencie spłaty ostatniego czynszu leasingowego będzie miał 10 lat, np. w Getin Leasing. Wiąże się to głównie z trudnością uzyskania polisy AC dla takiego pojazdu. Na rynku działa tak duża liczba leasingodawców, że być może uda się uzyskać leasing na samochód starszy, ale kosztem warunków umowy.

Większość firm leasingowych proponuje maksymalny okres spłat między 4 a 6 lat, np. mLeasing i dodatkowo wymaga, żeby auto w momencie spłaty ostatniej raty leasingowej nie było starsze niż 7-8 lat, co powoduje, że w praktyce najlepiej szukać samochodu 3-5 letniego.

Sam wiek auta to nie jedyne podstawowe kryterium przy samochodach używanych. Praktycznie wszystkie firmy wymagają by używany samochód był nabywany od autoryzowanego dealera i praktycznie odkupienie samochodu od innej firmy bez pośrednictwa nie wchodzi w grę.

Co więcej, im starszy samochód tym firmy leasingowe mogą wymagać większego wkładu własnego (czynszu inicjalnego), a wartość samochodu może być ograniczona kwotą max. np. 30 tys EUR w przypadku EFL.

Musimy mieć też na uwadze, że warunki leasingowe używanego auta zazwyczaj są nieco droższe niż ma to miejsce przy leasingu pojazdów nowych.

Podsumowując, leasing samochodów używanych jest coraz popularniejszy, ma wiele zalet dla przedsiębiorcy, ale firmy leasingowe stawiają pewne warunki, które leasingobiorca oraz przedmiot leasingu musi spełnić.