Związek Polskiego Leasingu opublikował dane zrzeszonych firm leasingowych w Polsce i ich wyniki za I kwartał 2016 roku. Z raportu ZPL widać, że leasing jest coraz chętniej wybierany przez sektor MŚP jako zewnętrzne źródło finansowania, a łączna wartość aktywnego portfela firm leasingowych jest w tym momencie porównywalna z saldem kredytów inwestycyjnych w bankach.

Z leasingu coraz chętniej korzystają przedsiębiorcy, zwłaszcza ci z sektora mikro i małych firm z przychodami do 5 milionów złotych. Leasing w przypadku osób indywidualnych podobnie jak sektorze publicznym praktycznie ma znaczenie marginalne. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku pożyczki leasingowej, choć w tym przypadku klienci indywidualni to blisko 5% wolumenu.

Według raportu w pierwszym półroczu 2016 wartość finansowanych aktywów leasingiem wzrosła o blisko 18% względem analogicznego okresu w roku ubiegłym. Na koniec czerwca 2016 wartość aktywnego portfela firm leasingowych wynosiła ponad 97 miliardów złotych, z czego w pierwszym półroczu firmy leasingowe sfinansowały ponad 28 mld złotych.

Ponad 41% wartości portfela to samochody osobowe i dostawcze do 3,5t. Drugim sektorem cieszącym się największym zainteresowaniem jest transport ciężki – blisko 32%, a trzecim – łącznie maszyny i urządzenia (razem ze sprzętem IT) – ponad 25%. Nadal marginalnym znaczeniem dla wyników firm leasingowych jest leasing nieruchomości. Zainteresowanie takim rozwiązaniem jest o dotychczas o połowę mniejsze niż w analogicznym okresie 2015.

Z danych ZPL za I półrocze 2016 bardzo dobrze widać jak duży wpływ ma leasing pojazdów (samochody osobowe i dostawcze do 3,5t) na sprzedaż nowych aut w Polsce. Co więcej, możemy zaobserwować bardzo dobre wyniki firm leasingowych, zwłaszcza tych powiązanych z koncernami motoryzacyjnymi – jak VW, mBank i Getin Leasing. Grupa VW zdominowała sprzedaż nowych aut (Skoda i VW), a wynik Volkswagen Financial Services jest tego dowodem. Jako pierwsza firma leasingowa w Polsce przekroczyła wolumen 1 miliarda złotych (ponad 1,13 mld złotych) w sektorze samochodów osobowych. Nie bez znaczenia pozostaje oferta z leasingu z tzw. niską ratą, czyli wysoką wartością wykupu. Ten rodzaj produktu cieszy się bardzo dużym powodzeniem praktycznie w każdej sieci dealerskiej, która posiada go w ofercie. Jak wskazuje przedstawiciel marki Toyota, 50% klientów Toyota Leasing korzysta z finansowania z wysoką wartością wykupu.

Nie tylko firmy leasingowe napędzają sprzedaż samochodów, robią to również firmy z branży CFM i wynajmu aut. Nowe samochody osobowe sprzedają się najlepiej od kilku a nawet kilkunastu lat [Sprzedaż samochodów osobowych w czerwcu przyspieszyła najlepiej od 10 lat]. Prawie 2/3 sprzedaży to zakupy dla firm. Leasing ma tutaj ogromne znaczenie. Firmy z branży wynajmu długoterminowego (CFM) zakupiły w pierwszych sześciu miesiącach 2016 roku 1/3 więcej aut niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Firmy w Polsce coraz chętniej decydują się na wynajem długoterminowy. Firmy z tego sektora zanotowały ponad pięcioprocentowy wzrost udziału w rynku.