Kredyt prywatny a koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Czy kredyt indywidualny możemy wrzucić sobie w koszty naszej działalności gospodarczej? To pytanie zadaje sobie z pewnością dużo mniejszych przedsiębiorców. Czy można połączyć kredyt prywatny a koszty działalności?Okazuje się, że można i to bez zbędnych formalności.

Możemy, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim chodzi o kredyty gotówkowe bez zabezpieczenia i określonego celu. Drugim warunkiem jest prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej bądź w jej ramach spółki cywilnej. Wszystkie inne rodzaje prowadzenia przedsiębiorstwa niestety z tego przepisu skorzystać nie mogą.

Umowy o kredyt prywatny i kredyt firmowy nie różnią się tak naprawdę niczym na pierwszy rzut oka. Umowa na firmę, nie ma stosownego nagłówka „KREDYT FIRMOWY” i odwrotnie. Dlatego dla Urzędu Skarbowego liczy się sposób spożytkowania pożyczki, a nie tytuł umowy lub wewnętrzne przepisy banku. Dlatego kredytu firmowego również nie możemy w myśl tej zasady wydać np. na budowę domu prywatnego i wrzucać odsetek w koszty działalności. Do kosztów uzyskania przychodu (dalej KUP) możemy wrzucić odsetki oraz prowizje związane z danym kredytem, który został wykorzystany w celu powiększenia/osiągania przychodów z naszej działalności.

Dokładne udokumentowanie przeznaczenia kredytu stanowi tutaj ważną podstawę do odliczeń w KUP. Przy kredycie firmowym powinniśmy robić dokładnie to samo, ale większość przedsiębiorców nie zdaje sobie z tego sprawy,  aż do momentu kontroli skarbowej.

Zapłacone odsetki nie mogą zwiększać kosztów inwestycji (np. inwestycją jest modernizacja budynku zwiększająca wartość początkową nieruchomości, rozlicza się ją w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne).

Oczywiście każda tego typu sprawa jest indywidualna, ale w dotychczasowych interpretacjach zostały uznane takie przypadki:

  • Kredytu hipotecznego, którego zabezpieczeniem był dom przedsiębiorcy, a środki pieniężne zostały przeznaczone na zakup towaru do firmy.
  • Kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na zakup lokalu przeznaczonego na siedzibę firmy.
  • Kredytu zaciągniętego na wykup lokalu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza.
  • Kredytu gotówkowego, gdy pozyskane środki pieniężne przeznaczone zostały, na sfinansowanie bieżącej działalności firmy m.in. na zakup sprzętu biurowego, zapłatę czynszu za lokal.
  • Kredytu konsumpcyjnego zaciągniętego na zakup samochodu, wciągniętego do ewidencji środków trwałych w firmie.
  • Kredytu prywatnego w części przeznaczonej na uregulowanie zobowiązań z tytułu zakupów dla potrzeb działalności gospodarczej oraz na spłatę kredytu zaciągniętego dla potrzeb tejże działalności.

Jeden z wpisów na tym serwisie dotyczy tematu kredytu i leasingu na samochód firmowy. Przy zakupie samochodu z kredytu prywatnego odliczenie od niego odsetek może nastąpić dopiero po zakwalifikowaniu pojazdu do środków trwałych. Odsetki zapłacone bankowi do momentu przyjęcia środka trwałego do ewidencji zwiększają jego wartość początkową i zostają rozliczone w kosztach podatkowych przez odpisy amortyzacyjne. Natomiast odsetki zapłacone po dacie przyjęcia środka trwałego do używania można zaliczyć do kosztów w dacie ich zapłaty. Warto także pamiętać, że zmiana statusu nieruchomości lub samochodu z prywatnego na firmowy pozwala, również zaliczać do kosztów inne wydatki związane z ich używaniem np. koszty remontu, naprawy, wymiany części itp.

W tym odosobnionym bądź co bądź przypadku przedsiębiorca jak nigdy w banku ma większe możliwości niż przeciętny Kowalski zatrudniony na umowę o pracę. Prowadzący firmę ma do wyboru czy zaciągać kredyt firmowy czy prywatny w zależności co mu bardziej odpowiada, a to w przypadku przedsiębiorców jest sprawą unikatową.