Gdzie po leasing? Analiza rynku cz. I

Firm leasingowych zrzeszonych w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) jest obecnie 29. Każda z nich podobnie jak inne instytucje finansowe specjalizuje się w danym obszarze rynku i chętniej leasinguje jedne przedmioty od innych. Na podstawie danych zebranych i opublikowanych przez ZPL sprawdzimy gdzie po leasing danego przedmiotu.

W pierwszym półroczu 2015 10 firm leasingowych przekroczyło wynik 1 mld PLN wartości leasingowanych przedmiotów. Trzy największe pod względem ilości zawartych umów firmy podpisały ich ponad 20 tys sztuk każda.

TOP 5 pod względem wolumenu to:

  • EFL – 1,972 mld PLN
  • BZ WBK – 1,915 mld PLN
  • mLeasing 1,887 mld PLN
  • Raiffeisen Leasing 1,874 mld PLN
  • Getin Leasing – 1,694 mld PLN

[amcharts id=”chart-10″]

Pod względem ilości zawartych umów leasingu TOP 5 wygląda tak (zaokrąglone do 0,1):

  • Getin Leasing – 22,3 tys szt.
  • EFL – 22,3 tys szt.
  • Raiffeisen Leasing – 20,5 tys szt.
  • BZ WBK – 15,5 tys szt.
  • mLeasing 12,7 tys szt.

[amcharts id=”chart-11″]

Powyższe wyniki pokazują jak popularny jest leasing w Polsce i jaka jest skala jego działania. W leasingu możemy brać praktycznie wszystko od samochodu osobowego przez ciężarówki, sprzęt budowlany, maszyny rolnicze, sprzęt medyczny, elektroniczny po nieruchomości.

Nie przypadkowo ilustracja do wpisu pokazuje element samochodu. Właśnie auta osobowe są najczęściej leasingowanym przedmiotem w Polsce. Skalę zjawiska przedstawia poniższy wykres. Sam Getin Leasing udzielił finansowania na prawie 12 tys szt. i jest to wynik prawie 2 razy wyższy niż 5 w tabeli mLeasing.

Dużo samochodów osobowych finansuje Raiffeisen Leasing. Drugi pod względem ilości i pierwszy pod względem wolumenu finansowego.

Nie powinien dziwić dobry wynik Volkswagena, który finansuje nowe samochody swojej grupy (nie tylko VW, ale również Audi, Skoda czy Seat). Leasing oferowany przez firmę należącą do producenta najczęściej ma ofertę „nie do pobicia” dla firm zewnętrznych. Pewnie to jest również przyczyną dobrego wyniku Scanii i Grupy Fiata w następnych segmentach.

Segment samochodów ciężarowych powyżej 3,5t jako jedyny nie ma w grupie liderów przedstawiciela „z salonu”. Tutaj niekwestionowanym liderem rynku zarówno pod względem ilości umów jaki i wolumenu finansowego jest Europejski Fundusz Leasingowy (EFL).

Segment ciągników siodłowych został zdominowany przez firmy zależne od Leszka Czarneckiego. Pod względem wartości finansowania przedmiotów z tego segmentu liderem jest Idea, natomiast pod względem ilości umów Getin, który co ciekawe nie jest nawet w pierwszej 5. pod względem wolumenu.

Z prezentowanych wyników możemy wywnioskować, że w firmach, które finansują największą ilość (w sztukach) przedmiotów leasingu w teorii powinno być łatwiej takie finansowanie uzyskać. Są to jednak tylko dość daleko idące wnioski, które mogą nie mieć uzasadnienia w rzeczywistości.