Duża strata Volkswagena w 2015 i dywidenda dla akcjonariuszy

Afera spalinowa nie wpłynęła na sprzedaż Volkswagena, ale odbiła się na finansach koncernu.

Koncern z Wolfsburga zamknął rok 2015 ogromną stratą – 1,4 mld euro. Jednak to nie spadek sprzedaży jest przyczyną złych wyników finansowych a niedawna afera z fałszowaniem wyników emisji spalin. Jednak pomimo straty, koncern zdecydował o wypłacie dywidendy dla akcjonariuszy.

Afera spalinowa Volkswagena jest przyczyną wielu problemów koncernu. Główny problem to aspekt finansowy, inny to długotrwała naprawa mocno nadszarpniętego wizerunku marki. Z drugiej jednak strony afera spalinowa wydaje się nie mieć aż tak dużego wpływu na sprzedaż jak mogłoby się wydawać. Pokazują to dane raportu finansowego opublikowanego przez koncern VW.

Koncern osiągnął ponad pięcioprocentowy (5.4%) wzrost przychodów ze sprzedaży, który wyniósł w sumie 213,3 miliarda euro. Zysk koncernu przed odpisami funduszy na przyszłe kary i naprawy wyniósł prawie 13 miliardów euro (12,8 mld euro). Jak podkreśla prezes koncernu VW, Matthias Müller, jest on wyższy niż w roku ubiegłym. Kondycja firmy jest dobra co pokazują wyniki firmy.

Rezerwy funduszy na spodziewane kary w przyszłości to 16,2 miliarda euro. Kary spowodowane aferą spalinową, w wyniku której VW przyznał się do manipulowania (konkretnie montowania specjalnego oprogramowania) wynikami emisji spalin. Problem ma dotyczyć znacznie powyżej 800 tys egzemplarzy aut – głównie z silnikami diesla (stąd często używana nazwa przez media Dieselgate). Proceder montowania nielegalnego oprogramowania miał trwać nawet 10 lat.

Jednocześnie zarząd podjął decyzję o wypłacie dywidendy. Wartość dywidendy to 0,11 euro na akcję zwykłą i 0,17 euro na akcję uprzywilejowaną. Są to wartości znacznie mniejsze niż rok wcześniej czy latach ubiegłych.

Komunikat prasowy mówi, że w roku 2016 koncern będzie wprowadzał nowe modele, jednakże spodziewane wyniki rentowności mogą być mniejsze o około 5%.

Wyniki sprzedażowe wydają się być odporne na ujawnienie afery spalinowej. Koncern sprzedaje wciąż ogromne ilości aut. Rezerwy utworzone na spodziewane kary związane z aferą najpewniej będą się powiększać. Według szacunków koncern VW afera spalinowa może kosztować nawet 100 mld euro.