Afera spalinowa nie wpłynęła na sprzedaż aut Volkswagena w Polsce

Skandal wokół afery Volkswagena nie wpłynął znacząco na sprzedaż samochodów koncernu

Afera spalinowa była jedną z najgłośniejszych tematów drugiej połowy ubiegłego roku. Koncern Volkswagena stracił na niej bardzo dużo, zarówno finansowo jak i przede wszystkim wizerunkowo. Jednak „dieselgate” nie wpłynął aż tak bardzo na sprzedaż.

Wszystko wskazuje, że choć kurs akcji koncernu faktycznie dość dużo stracił, to pod względem sprzedaży Volkswagen nadal ma się bardzo dobrze. Przypomnijmy, że chodzi o montowanie w silnikach diesla specjalnego oprogramowania, które oszukiwało wyniki emisji spalin w około 11 milionach(!) egzemplarzy aut koncernu. Co może być zaskakujące bo wielu spodziewało się znacznie większych kłopotów koncernu, pojawiały się nawet spekulacje o końcu koncernu po „Dieselgate”.

Według raportu za 2015 koncern sprzedał ponad 9,93 mln aut na świecie. Oznacza to wprawdzie 2% spadek względem roku 2014, ale wciąż pozostaje bardzo dobrym wynikiem.

Koncern skupia kilka marek, należą do niego:

  • Volkswagen
  • Audi
  • Skoda
  • Seat
  • Porsche
  • MAN
  • Scania

W Polsce cały rynek motoryzacyjny ma się bardzo dobrze, a luty 2016 okazał się miesiącem znacznie lepszym niż się spodziewano – wzrost sprzedaży aut osobowych w okresie styczeń-luty 2015 względem analogicznego okresu roku ubiegłego wyniósł ponad 12,5%. Według raportu przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) liderem rynku w Polsce jest właśnie koncern Volkswagena.  Można stwierdzić, że afera spalinowa nie wpłynęła na sprzedaż aut Volkswagena w Polsce. Klienci wybierają przede wszystkim markę Skoda, która zgarnęła ok. 13% rynku wyprzedzając Toyotę (11,4%) i główną markę koncernu czyli Volkswagena (ok.9% udziałów rynku).

Firmy najchętniej wybierają trzy marki:

  • Skoda
  • Volkswagen
  • Toyota

Pierwsze pięć (TOP 5) najchętniej wybieranych modeli przez klientów firmowych w ciągu pierwszych dwóch miesięcy roku 2016 to głównie auta koncernu VW:

  1. Skoda Octavia
  2. Skoda Fabia
  3. VW Golf
  4. VW Passat
  5. Opel Astra

W zestawieniu PZPM na liście 20 najczęściej rejestrowanych nowych samochodów przez firmy znajdziemy jeszcze inne modele grupy:

  • Skoda Rapid – 8 miejsce
  • Skoda Superb – 11 miejsce

Biorąc pod uwagę same marki to Audi jest na 12. miejscu najchętniej wybieranych producentów przez firmy w okresie styczeń-luty 2016, a Seat na 15. Klienci indywidualni trochę mniej chętnie wybierają auta koncernu. Tutaj liderem jest Toyota i Opel. Na trzecim miejscu znajdziemy Skodę, a VW na 5. Seat jest 18, natomiast Audi zamyka listę 20 najchętniej wybieranych marek.

Jak widać koncern VW pomimo afery spalinowej i wciąż pojawiającymi się nowymi informacjami z nią związanymi ze sprzedażą swoich aut wydaje się nie mieć większych problemów. Zdaje się,że zdecydowanie więcej utracił na wartości giełdowej i finansowej niż wizerunkowej.